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Edizione 2020

LUCA RANIERI

String Project, Violino & Viola

  • Date
    11 / 14 agosto 2020
  • Modalità
    In presenza e on line
  • Struttura
    un minimo di 4 lezioni per allievo
  • Limiti
    5 allievi effettivi in presenza
  • Quota frequenza
    € 200,00
  • Quote frequenza online
    4 lezioni con rilascio Diploma: € 250.00
    Singola € 70,00/ora

Curriculum

Diplomato in violino, viola e canto con il massimo dei voti, Si è successivamente perfezionato con Felix Ayo, Gervase de Peyer, Ulrich Koch, Elena Rizzieri.Come solista si è esibito in prestigiose sale quali l’Auditorium Nacional de Musica di Madrid, il Teatro dell’Eremitage di S. Pietroburgo, il Teatro Clementinum di Praga, l’Auditorium del Foro Italico di Roma, la Hamarikyu Asahi Hall di Tokyo.
Ha inciso per le etichette Tactus, BMG, Bongiovanni, Quadrivium, Dinamic, ed effettuato registrazioni live per RAIuno, RAIdue, RAItre e Radiodue.
Ha inciso il concerto in Mib Magg per viola ed archi di A.Rolla , il concerto in Re Magg. di F.A.Hoffmeister, il doppio concerto per viola e organo di M. Haydn ,il concerto in Sol Magg. di G.P.Telemann ed il concerto in sol min. di Vivaldi, per l’etichetta Camerata Tokyo.
Con la stessa etichetta recentemente ha inciso l’integrale delle Sei Suites di Bach BVW 1007-1012 per Viola che la critica internazionale ha così recensito: “The sound of the polished and elegant viola played by the italian master who recorded this long-awaited album gived out a fresh light to the well-known masterpiece” (H.K.M.); “Ranieri plays with elegance and clean articulation, and his tone is clear” (B. Sanderson-All Music Review).
Ha inciso un CD con gli Intermezzi di F.Casavola (viola, v.cello e pianoforte) che ha vinto il Premio “IMAIE2006” quale miglior CD dell’anno ,“interpretato con grande tecnica e finezza”.
La registrazione del Cd comprendente il doppio Concerto di M. Haydn per Viola e Organo e Orchestra, è stata premiata dalla critica con il punteggio di cinque stelle (“Both soloists are very fine”, Bauman; “Luca Ranieri holds his own with the very pretty” , L.Vittes) ed è stato inserito nella “Best List America 2006”.Già prima viola di importanti orchestre italiane, ha collaborato a lungo con l’Orchestra Sinfonica della RAI di Roma, e sempre come prima parte, con l’Orchestra del Teatro S. Carlo di Napoli. E’ stato, dalla fondazione allo scioglimento (2014) prima viola solista de “I Solisti di Perugia”.
E’ presidente e membro fondatore di UmbriAEnsemble (www.umbriaensemble.it ). Dal Dicembre 2014 è violista e membro fondatore del “Quartetto Viotti” con il quale ha registrato per la casa discografica “Brilliant Classics” l’integrale dei Quartetti per Archi e per Flauto ed Archi di G.B. Viotti. Il suo più recente progetto discografico è dedicato all’integrale delle Sonate per Viola sola di Paul Hindemith per la stessa etichetta discografica. (vedi le recensioni in calce)*
E’ stato Docente di viola presso la Kusatsu International Summer Academy and Festival, in Giappone.
E’ titolare di una cattedra di violino presso il Conservatorio Statale di Musica di Perugia e molto attivo didatticamente con Masterclass di Viola, Violino e Musica da Camera in Italia, in Europa , Asia ed in America.

*Hindemith Viola Solo Sonatas – Reviews:
Gapplegate Classical-Modern Music (February, 7th, 2019)
When I say above that Luca Ranieri is nearly self-effacing in his performance of these works, I do not mean to suggest that his playing is not ultra-schooled and precise, very musically profound even. I only mean that his devotion to making the music sound as it was intended does not result in the sort of overtly performative showmanship one might possibly find in solo string realizations that call attention to the interpretive mannerisms of the artist. There is none of that to speak of here, yet in the end it is a pretty brilliant reading we experience of the music. And in the end we are able to immerse ourselves in every turn of phrase on this program. We get the full Hindemith prescription undiluted and exactingly spelled out. I very much recommend that CD.
The ViolinChannel.com (March, 1th, 2019)
Brilliant Classics has announced the release of the violist Luca Ranieri‘s new album: Hindemith: 4 Sonatas for Viola Solo (See the complete interview on : https://theviolinchannel.com/violist-luca-ranieri-hindemith-sonatas-solo-viola-out-now-cd-brilliant-classics/ )
Infodad.com (April, 11th, 2019)
Luca Ranieri offers all four of the Hindemith solo-viola sonatas on a new Brilliant Classics CD, which proves a tour de force for the performer – and can be a bit much for a listener to take in all at once (these works were never intended to be heard back-to-back). Hindemith’s complex and rather craggy style, and his insistence on putting the viola through many technical paces as well as expressive ones, combine to make this impressive recording at times a difficult one to hear: there is nothing “easy on the ears” about these sonatas. The earliest sonata points forward to Hindemith’s later extreme chromaticism without yet fully embracing it; the 1922 sonata, in contrast, is explicitly intended not to have Romantic-style beauty of sound, despite the viola’s capability of producing it – Ranieri does a particularly good job here of emulating Hindemith’s own approach to this sonata, using little vibrato or expressive technique and allowing the music to stand forth in all its starkness. The slightly later Op. 31, No. 4, exists in a similar sound world while challenging performer and listener alike with a finale packed with double stops. Sonata 1937 is the one of the four that most completely encapsulates Hindemith’s musical theories, from its extreme chromaticism, to its central section played without the bow, to its intimate and rather thin sound from an instrument capable in other music of evoking sound of great warmth and beauty. Hindemith’s viola sonatas, like his other music, will not be to all tastes, but anyone interested in the ways in which the viola re-emerged as a significant solo instrument in the 20th century will find them a crucial group to explore.
Clicmusique.com (December 2018)
Musique ouverte, sensible, pleine d’imprévus, profonde souvent, que Luca Ranieri, évitant l’exercice purement instrumental, interprète avec passion, science et virtuosité. A découvrir. (Emilio Brentani)
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